Rozhovor s Pavlou Boháčovou, zakladatelkou značky KUTULU

foto: Tereza Havlínková 

Pavla Boháčová se bez pochyby zapíše do historie designu české hračky společně s Libuší Niklovou nebo Ladislavem Sutnarem. Její promyšlené designové hračky mohou rodiny střežit jako rodinný poklad po několik generací. Minulý týden v Londýně na MiniWonders jsem je konečně mohla spatřit na živo. Unikátní ikonický design, který se snoubí s kvalitou prostě nemůže zklamat.


foto: Martin Czeller

Jaké hračky jste měla ráda jako malá? Jak hodnotíte vkus svých rodičů?

Měla jsem ráda stavebnici CHEVA, Merkur a jednoduché dřevěné kostky. Pak autíčka a Igráčky. Na zahradě vedlo pískoviště a klasická oranžová Tatrovka. Obecně jsem měla raději klučičí hry a hračky, než ty holčičí.

Rodiče měli skvělý vkus. A měli, pro mě dnes sympatický přístup - raději méně hraček, ale krásné a takové, co vydrží.

Jak vás rodiče podporovali ve vašem kreativním vyžití? Jak přísná nebo naopak volná byla výchova?

Vždy mě podporovali rodiče i celá rodina. Od mala jsem ráda malovala a trávila jsem spoustu času tvořením, psaním pohádek a příběhů. Měli jsme s bráškou velkou volnost, ale platila jasná pravidla. Vyrůstali jsme s rodiči nedaleko Karlových Varů. Všude pole, louky, potoky, stromy a kamarádi, se kterými jsme trávili venku celé dny.

Co se týče zručnosti, měla jsem v rodině vzory. U tatínka doma i u strýčka, kam jsme jezdili na prázdniny jsem se chtěla všechno učit. Řezat, vrtat, pájet… Nejoblíbenější hra jednoho léta bylo zatloukání hřebíků. Byla jsem kutil a snílek a zůstalo mi to.



První hračky Kutulu vznikly ještě na škole. Pokud se podíváte na svůj vývoj od samého počátku, cítíte, že vás tento projekt změnil? Jak?

Změnil mě a zocelil. Byla jsem už na škole dost tvrdohlavá a odhodlaná. To jsou vlastnosti, které se hodí. Teď, po skoro třech letech, co KUTULU běží, se víc umím radovat z malých úspěchů. To je důležité, to mi nikdy nebylo moc vlastní. Myslím, že to je hodně výchovné se pustit do vývoje vlastní značky. Vše, co uděláte je vaše vizitka, vaše radost, vaše starost. A když máte takové štěstí jako já na partu lidí, kteří do všeho jdou a prožívají to s vámi, tak vás to přes všechny úskalí každý den baví a naplňuje.

Kdo vás ovlivnil nejvíce na vaší umělecké cestě? Máte nějaké vzory?

Milovala jsem kubismus, funkcionalismus, Artěl… Když jsem poznala hračky Niklové, Špály, Sutnara, okouzlilo mě to. Měla jsem ve své tvorbě vždy blíž ke geometrickým tvarům než k organickým. A co mě k tvarosloví hraček především inspirovalo, byla právě samotná geometrie. Čistota tvarů, využití minimálních prostředků, zkratka, přesnost a krása materiálu. Měli jsme s přáteli z týmu od začátku jasnou představu a vizi, jak má značka vypadat a co má představovat. Vypovídá o nás samotných, jací jsme, co je pro nás důležité a na čem nám záleží.

Jaké byly největší překážky, kterým jste čelila? Je snadné začít podnikat bez předešlých zkušeností?

Překážek bylo popravdě trochu víc, než jsem čekala. Ale jak postupně přicházely, tak jsme je společně zdolávali. Založení značky mělo roční vývoj, jelikož uvést na trh produkt pro děti má svá úskalí. Například je nutné získání certifikátů o bezpečnosti, přáli jsme si mít ochrannou známku pro značku a nutná byla optimalizace produktů směřující k sériové výrobě. Jako absolvent umělecké školy jsem potřebovala dohnat obchodní a marketingové dovednosti. V tom nám zásadně pomohl Inkubátor kreativních průmyslů – program DEPO 2015 v Plzni. Tam se nám půl roku věnovali odborníci v oblasti brandingu, marketingu a obchodu. Program vyústil zpracováním podnikatelského plánu vedeným vlastním koučem.

Měli jsme štěstí, vše přišlo ve správný čas. Byl to sled šťastných náhod a setkání se stejně smýšlejícími lidmi, kteří nám v začátcích dodali odvahu a kteří při nás stojí dodnes.

Jaké funkce dle vašeho názoru by měla dnešní hračka splňovat?

Podle mého názoru by hračka měla být především krásná, zábavná, poctivá a bezpečná. Jako důležitý vidím důraz na estetické kvality, na kvalitu materiálu a zpracování. Je skvělé, když je hračka také přátelská k rodičům i prarodičům, když má obsah, kterému starší generace rozumí a může se zapojit do hry.

Cítíte, že dnešní děti mají jiné potřeby než za vašeho mládí?

To je těžká otázka. V našem dětství nehrálo roli mnoho faktorů, které dnes hýbou světem. Doba takřka nebyla digitální. V tom vidíme asi všichni velký rozdíl. Ale domnívám se, že potřeby, které dnes děti mají, jsou stejné, jako jsme měli my. Potřebují lásku, prostor, kde můžou rozvíjet fantazii, cítit se v bezpečí a být součástí tlupy.

Co připravujete v brzké budoucnosti? Na co se můžeme těšit?

Na Designbloku představíme kolekci MYTHO – hračky inspirované antickou mytologií. Tu po dvouletém vývoji uvedeme v plné verzi do prodeje. Když certifikační úřad a výrobní kapacity dovolí, bude rok 2019 ve znamení několika typů stavebnice BRIKULO, kterou jsme v podobě prototypu představili minulý rok. 

Těšíme se na všechno, co přijde a na nová setkání. 

Mějte krásný podzim. Tři, dva, jedna – HRA!




foto: Adéla Zapletalová

Pavla Boháčová KUTULU

instagram: @kutulu_toys
facebook: @kutulutoys 


Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.